Pagina's

maandag 26 mei 2014

Gulgula

Ik heb dit nagerecht afgelopen divali na jaren weer gegeten. De buurvrouw van mijn nani (oma) had met divali gulgula's gebakken, dat maakt deze tante elk jaar met divali. Wat heb ik die dag gesmuld! Ik heb aan haar het recept gevraagd maar zoals bijna elke Surinaamse vrouw maakt zij haar gerechten ook op gevoel. Dus ik heb de hoeveelheden geschat. Ik kreeg wel een leidraad mee, dat was namelijk dat je de banaan goed erin moest proeven en niet al teveel meel erbij doen. 
Je komt denk ik op een verhouding uit van 1/3 meel en 2/3 bak banaan.


gulgula


Gulgula kun je vergelijken met een Nederlandse oliebol, alleen met een stuk minder meel. De structuur van deze gulgula is minder brood-achtig dan bij een oliebol. Persoonlijk vind ik dat veel lekkerder. Hou je zelf meer van een brood-achtige structuur, dan kun je proberen om 2/3 meel te gebruiken en 1/3 banaan. Vergeet daarbij niet je bakpoeder ook op aan te passen.

Je kan naast banaan ook kruiden toevoegen zoals bijvoorbeeld kaneel of nootmuskaat. Wat ook heel lekker kan zijn is vers geraspte kokos erdoor in plaats van banaan. Eigenlijk kun je veel kanten op met dit nagerecht.




Voor 20 - 25 stuks 

Benodigdheden


Weegschaal

Mengkom

Spatel
Rasp
Pan om in te bakken

Ingrediënten

80 gram meel
1/4 tl bakpoeder
1 bak banaan of 1,5 eet bananen, geraspt
2 eetlepels rozijnen
2 tl suiker
10 el water
olie om in te bakken

1.Doe in een mengkom alle ingrediënten en meng met een spatel alles goed door. Laat het gulgula beslag ongeveer een half uurtje rusten.

 2.Zet een pannetje met voldoende olie op vuur. Wanneer de olie heet genoeg is, zet je het vuur op de laagste stand. Anders worden je gulgula's heel snel bruin. Je kunt je olie testen door een beetje van het gulgula beslag in de olie te doen. Wanneer het beslag meteen naar boven komt, dan is de olie heet genoeg. 

Neem 2 eetlepels en schep met 1 lepel wat beslag en met de andere lepel duw je het beslag in de olie. Wat je ook kunt gebruiken is een kleine ijsscheplepel.

Je kunt ook proberen om met de hand het beslag in de olie te doen, dit gaat namelijk een stuk sneller. Wel moet je daarin die handigheid krijgen anders loopt het beslag door je vingers heen. Het is een kwestie van oefenen.

Bak de gulgula's op laag vuur goudbruin en serveer direct op een mooie schaal. Warm zijn ze het lekkerst! Eventueel kun je er poedersuiker op doen als je het wat zoeter wilt.


gulgula


Gulgula

Geen opmerkingen:

Een reactie posten