Pagina's

woensdag 19 oktober 2016

Snelle nasi voor 1

Ik had toevallig nog een kommetje rijst en wat uitgekookte kipfilet over van de vorige dag en moest aan mijn oude collega denken  die ooit vroeg of ik geen snelle en makkelijke recepten heb voor na werk of voor wanneer je weinig tijd hebt. Nou na bijna een jaar komt er alvast één te staan  op mijn blog, een snelle nasi recept. :)

Voor deze snelle nasi gebruik ik niet alle kruiden die ik normaal gebruik voor het maken van nasi. Ik laat bijvoorbeeld sereh/citroengras en trassi achterwege. Ik had de sereh wel op voorraad maar zou zo een klein stukje nodig hebben dat ik het maar zonder heb gemaakt.

Wat  betreft de verkrijgbaarheid van de kruiden, zelf woon ik in Amsterdam en zijn alle exotische kruiden en specerijen vrij gemakkelijk te verkrijgen. Bij de Wah Nam Hong of Oriental kan je alles krijgen  (bij Oriental kunnen ze je om een pasje vragen omdat het eigenlijk een groothandel is). Verder vind je in de grote steden wel  een toko waar je terecht kunt voor de ingrediënten of bij de betere gesorteerde supermarkten . Een andere optie is de online webshop van Oriental of er andere online toko's zijn weet ik niet.

Nasi, chicken, fried rice


Wat heb je nodig:

 200 gram basmati rijst
half uitje, gesnipperd
100 gram uitgekookt kipfilet fijn geplozen. Rauwe kipfilet reepjes kan ook.
1 teen knoflook, fijn gestampt
1 theelepel ketjap, ik gebruik dark soy
10 gram verse laos
1 salamblad
1 maggi blokje
selderij, fijn gesneden
zout en zwarte peper
1 ei

Stap 1 Verhit een koekenpan en doe daar 1 theelepel olie bij.  Roerbak hierin de ei (scrambled egg) en strooi wat zout over de roerei. Verwijder de roerei uit de pan wanneer het gaar is.

Stap 2 Voeg 1 eetlepel olie toe in de koekenpan en bak de ui, knoflook, laos en salamblad  1 á  2 minuten of totdat de knoflook goudbruin kleurt. Vuur hou je middel-hoog.

Stap 3 Voeg de geplozen kipfilet toe en verkruimel het maggiblokje over de kipfilet. Bak ongeveer 1 á 2 minuten mee. Gebruik je verse kipfilet, bak dit dan door tot de kip gaar is.

Stap 4 Voeg je rijst toe en bak dit ongeveer een minuutje of twee. Voeg de selderij, zwarte peper en ketjap toe en bak ongeveer 5 á 6 minuten.  Meng vervolgens de roerei door de nasi en maak op smaak af met wat zout en eventueel wat extra zwarte peper.

Bereiding



Nasi, chicken, fried rice
Bijschrift toevoegen


Stap 1 Verhit een koekenpan en doe daar 1 theelepel olie bij.  Roerbark hierin de ei (scrambeled egg) en strooi wat zout over de roerei. Verwijder de roerei uit de pan wanneer het gaar is.

Nasi, chicken, fried rice


Stap 2 Voeg 1 eetlepel olie toe in de koekepan en bak de ui, knoflook, laos en salamblad  1 á  2 minuten of totdat de knoflook goudbruin kleurt. Vuur hou je middel-hoog.

Nasi, chicken, fried rice, salam, laos, galanga


Stap 3 Voeg de geplozen kipfilet toe en verkruimel het maggiblokje over de kipfilet. Bak ongeveer 1 á 2 minuten mee. Gebruik je rauwe kipfilet, bak dit dan door tot de kip gaar is.
Nasi, chicken, fried rice


Stap 4 Voeg je rijst toe en bak dit ongeveer een minuutje of twee. Voeg de selderij, zwarte peper en ketjap toe en bak ongeveer 5 á 6 minuten.  Meng vervolgens de roerei door de nasi en maak op smaak af met wat zout en eventueel wat extra zwarte peper.

Nasi, chicken, fried rice


Je nasi is klaar om op te scheppen, doe er wat sambal bij, komkommer en wat tomaat en eet smakelijk! Laat me weten hoe het smaakt als je het recept hebt uitgeprobeerd. Je kan er natuurlijk ook zelf aan sleutelen door misschien wel die trassi aan toe te voegen of citroengras/sereh te gebruiken.


Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten