Pagina's

maandag 26 september 2016

Amandel - Pistache Burfi

Ik ben zo dol op burfi maar een goede burfi kan je in Nederland niet heel makkelijk krijgen dus dacht laat mij het een keer uitproberen.
Burfi is een Indiase zoete lekkernij, meestal wordt dit gemaakt voor bij speciale gelegenheden zoals een bhiya (Hindoestaans huwelijk) en tijdens feestdagen zoals divali, holi en aangezien divali nadert, 31 oktober 2016 dacht ik laat me het alvast uitproberen. Dit wordt dus de eerst test versie!

In juli had ik in Mumbai  een hele lekkere burfi gegeten en heb op internet naar een recept gezocht wat erop lijkt. Het recept voor burfi heb ik van Priyakitchenette alleen ga ik het niet exact volgens haar recept maken. De gulkand en melkpoeder laat ik achterwege en ik gebruik amandel en pistache door de burfi.  Gulkand is een conserven gemaakt van rozenblaadjes en suiker.


burfi, paneer, almonds, pistache,


Wat heb je nodig 

safraan, 6 - 8 draadjes in een eetlepel warme melk
140 gram paneer
140 gram gecondenseerde melk, gezoet
kardemom poeder of verse kardemom die je zelf fijn kunt maken
40 gram amandelen
40 gram pistache

Garnering:
Amandelen en pistache

Bereiding 

Stap 1 Rooster de amandelen en pistache noten in een pannetje voor ongeveer 2 minuten, laat ze niet bruin worden. Wanneer de amandelen en pistache noten zijn afgekoeld, hak je ze fijn of doe ze in een blender. Mix niet te lang anders komen de oliën vrij en gaat het mengsel richting amandel-pistache pasta en kun je het smeren op brood ;).



Stap 2 Doe de gecondenseerde melk, paneer (fijn gekruimeld), gehakte amandelen, pistache en kardemom in een pan en laat dit al roerende opkoken tot een dikke massa.


Stap 3 Doe het mengsel in een schaal, druk het plat tot de gewenste dikte, en laat het afkoelen. Nadat de burfi is afgekoeld kun je het in vierkantjes snijden.



Note; halverwege heb ik nog extra gecondenseerde melk bij gedaan omdat het van mij wat zoeter mocht, maar dit kan de structuur hebben beïnvloed... :| De burfi heeft een toffee structuur en het moet juist een brosse structuur hebben.  De toffee-achtige structuur komt denk ik misschien ook door het ontbreken van de melkpoeder. Ik gebruik dat nooit dus dacht laat het wel achterwege anders zit ik met een hele blik melkpoeder in de voorraadkast! Nu toch maar kopen!


Omdat mijn burfi totaal niet leek en smaakte (niet dat het slecht smaakte maar het had niet de smaak die ik zocht)  of maar ook enigszins in de buurt kwam van de burfi die ik in Mumbai had gegeten ben ik weer op zoek gegaan naar een recept. Ik heb nu zo het vermoeden dat de burfi die ik heb gegeten dodha burfi is... Dus ik ga nu op zoek naar een recept voor dodha burfi en hopen dat die lijkt op de burfi die ik uit Mumbai had meegebracht. Fingers crossed!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten