Pagina's

zondag 18 september 2016

Appel cake



cake, apple, easy recipe


Tegenwoordig hanteer ik de -alles-1 methode voor het bakken van mijn cakes. Vroeger klopte ik eerst de boter en suiker tot een romig mengsel maar op het moment dat ik dan de laatste 2 eieren toevoegde aan mijn mengsel begon het te schiften. Om het schiften tegen te gaan kun je een eetlepel bakmeel toevoegen maar ik vond mijn eindresultaat vaak tegenvallen. Dus vandaar dat ik ben overgestapt op de alles-in-1 methode.
En nog een grote plus! Het is ook sneller, je hoeft  niet een half uur lang eerst je suiker en boter tot een romige mengsel te mixen.

Wat heb je nodig:

250 gram suiker
250 gram boter, op kamer temperatuur
250 gram zelfrijzend bakmeel
5 eieren
1 theelepel vanille extract/essence
1/2 theelepel amandel essence
1 theelepel kaneel

4 à 5 appels, geschild in stukjes gesneden
1 eetlepel kaneel

1 Tulband vorm, ingevet

Oven stand: 150 graden en laatste 10 minuten zet ik de stand op 190 graden voor een dikkere korst.

Bereiding

Doe de stukjes appel in een schaaltje en voeg hierbij 1 eetlepel kaneel toe en roer dit om zodat alle stukjes appel een laagje kaneel hebben. Doe de appel in de ingevette tulband vorm.

Weeg je suiker, boter en zelfrijzend bakmeel af en doe alle ingrediënten in een beslagkom. Voeg hierbij de vijf eieren toe, vanille extract/essence en wat amandel essence.
Meng alle ingrediënten op de hoogste stand voor ongeveer 5 à 6 minuten. Verdeel driekwart van je beslag in de tulband en mix in het overige beslag 1 eetlepel kaneel. Verdeel het beslag met kaneel in de tulband en draai het beslag door met een eetlepel. Hierdoor meng je het kaneel beslag met het normale beslag en krijg je swirls in je cake.

Plaats de cake in een voorverwarmde oven op 150 graden, boven en onder warmte.  Na 60 minuten kun je met een prikker controleren of de cake gaar is. Komt de prikker droog uit de cake, dan is de cake klaar, ready to eat! Voor een dikkere korst kun je eventueel de cake 10 minuten langer in de oven laten staan op 190 graden.

recipe, cake, appel, apple, easy



Geen opmerkingen:

Een reactie posten